Kiezen is winnen

Veel zelfstandige professionals zijn multi-talenten.

Ik ken coaches die met evenveel gemak coachen, trainingen geven en leidinggevenden adviseren hoe ze met hun personeel om moeten gaan. HRM’ers die een kei zijn in het begeleiden van werknemers die vastlopen en hun hand ook niet omdraaien voor een coachingsgesprek met de directeur, of voor een trainingssessie met een aantal teamleiders.

Veelzijdige mensen dus met veel talenten.

En met drive, want anders ga je niet voor jezelf werken.
Mooi, zou je zeggen. Zoveel talent en energie, dat moet lukken om daar een bedrijf op te bouwen waarmee je genoeg verdient.

Helaas, zo werkt het niet.

Ik kom veel talentvolle zelfstandige professionals tegen die er niet in slagen voldoende winst te maken met hun bedrijf. De oorzaak: ze durven niet te kiezen. Ze hebben zoveel talenten dat ze van alles kunnen doen en dat doen ze dan ook.

Met als resultaat: te weinig smoel.

Ze doen van alles waardoor niemand onthoudt wat ze nu precies doen.
En zo goed als ze zijn in het helpen van anderen zo slecht zijn ze in het strategisch denken voor zichzelf. Voor een ander bedenken ze feilloos wat goed is om te doen. Voor zichzelf is dat een ander verhaal. Dan houden ze alle opties open want ‘je weet maar nooit’. Het is zo’n brij met alle opties en mogelijkheden dat het niet lukt om alles op een rijtje te krijgen. Of het lukt niet goed om aan de overkant te krijgen wat ze nu precies doen. Omdat ze zoveel jargon gebruiken dat hun potentiële klant er niets van begrijpt.

Het gevolg: doormodderen. Doormodderen met hard werken en eigenlijk te weinig verdienen. Of genoeg verdienen met dingen doen die je eigenlijk niet wilt doen.

De oplossing is eenvoudig: KIES!

Zoek uit waar je een kei in bent en wat je ECHT wilt doen.
Neem de tijd om dit te ontdekken en schakel daar iemand bij in: een vriend, de buurvrouw of een coach. Denk niet dat je dit alleen moet kunnen, als het om Jezelf gaat ben je niet objectief.
Je bent er niet door alleen naar jezelf te kijken; jij bent maar een kant van de medaille. De andere helft is je klant. Onderzoek voor welke klanten jouw expertise toegevoegde waarde heeft. En met welke klanten jij een klik hebt!
Kijk welk probleem jij met jouw expertise oplost en kies voor welke klanten je die in gaat zetten.

Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Zoals de Engelsen zeggen: ‘simple but not easy’. Maar wel de moeite waard. De opbrengst: een stevige basis onder je bedrijf waardoor je met focus, plezier en resultaat werkt.