Doe het NIET zelf

 

Veel zelfstandigen nemen het begrip ‘zelfstandig’ wel heel letterlijk.

Ze willen alles zelf doen: hun website maken, nieuwe producten bedenken, een acquisititeplan maken, de boekhouding, de belastingaangifte etc etc. En vaak willen ze het ook alleen doen. Hulp vragen komt in hun woordenboek niet voor, ze helpen liever anderen. Nu zijn veel zelfstandigen veelzijdige mensen dus vaak komen ze een heel eind met hun doe het zelf-instelling.

Het is echter de vraag of het verstandig is om alles zelf te willen doen.

Niemand is goed in alles, hoe veelzijdig je ook bent. Weten waar je niet goed in bent is een belangrijke succesfactor voor ondernemers. Daar zoek je oplossingen voor: je schakelt mensen in die je aanvullen op deze onderdelen. Misschien ken je iemand die het als vriendendienst doet, je ruilt diensten met elkaar of je huurt iemand professioneel in. Het inschakelen van een buitenstaander werkt vaak als een versneller: je komt veel sneller tot adequate verbeteringen dan wanneer je in je eentje alles blijft overdenken.

Bij veel zelfstandigen zie ik koudwatervrees als het gaat om het professioneel inhuren van derden.

Ze geven liever geen geld uit, zeker als ze niet zoveel verdienen. Dit is een kip-en-het-ei verhaal: als je niet durft te investeren is de kans groot dat je nooit veel meer gaat verdienen. Bovendien verwachten ze wel van hun klanten dat ze investeren. Niet echt ‘practice what you preach ‘ dus. Mijn advies is dan ook: kijk ook naar wat het oplevert.
Wat daarnaast meespeelt is de -hardnekkige- overtuiging dat ze het eigenlijk zelf moeten kunnen. Het inroepen van hulp zien ze als een teken van zwakte.
Dit is een beperkende overtuiging die vaak leidt tot gedachten-die-in-kringetjes ronddraaien en niet tot frisse en inspirerende ideeën.

Durf in jezelf en je bedrijf te investeren!

Vraag advies, zoek een sparringspartner, laat je begeleiden bij iets wat je lastig vindt, doe een cursus, besteed uit waar je een hekel aan hebt.
Daarmee geef je jezelf en je bedrijf de kans om te groeien. Dat levert meer klanten en meer omzet op. En meer plezier!