Wil je een krachtige website? Neem zelf de regie!

 

Ik weet niet hoe het jou vergaat maar mijn kinderen zijn mij verreweg de baas als het gaat om de mogelijkheden van computer en telefoon.
Maar nu heb ik een overwinning geboekt: ik twitter en zij nog niet. Tenminste niet echt, ze volgen mij om te kijken wat moeder nu weer allemaal de wereld in slingert. Met mijn getwitter ben ik inmiddels druk bezig met het verder uitbouwen van mijn online identiteit. Ik ontdek dat het gebruik van social media een handige en snelle manier van netwerken is waarmee je ook je expert status vergroot. En het is nog leuk ook, alle reden om er een artikel aan te wijden.

1. Bedenk eerst wat je wilt met social media

Ga er rustig voor zitten en oriënteer je op de verschillende mogelijkheden die elk medium biedt. Waarschijnlijk maak je al gebruik van Linkedin maar je kent vast nog niet alle mogelijkheden. Onderzoek of Twitter iets voor je is, kijk wat je zakelijk met Facebook kunt. Lees er een boek over, google en volg een workshop of cursus. Die zijn er voor hele betaalbare prijzen en deze investering betaalt zich altijd terug.
Onderzoek wat bij je past. Twitter vraagt bijvoorbeeld om kort en helder formuleren, als je daar echt niet van bent kun je er beter niet aan beginnen.
Tenzij je dat nu juist wilt leren! Waar het om gaat is bewust kiezen. Met iets beginnen en er daarna nooit meer naar omkijken draagt niet bij aan een positieve profilering. Ga ‘gefaseerd’ aan de slag en zorg voor je begint dat je website op orde is: dat is de spil van je online identiteit. Dan Linkedin optimaal benutten en daarna kijken wat je volgende stap is. Je kunt niet alles tegelijk, ook al doe je dat het liefst.

2. Bedenk wat je van jezelf wilt laten zien 

Denk na over wat je de wereld in stuurt. Linkedin is zakelijk georiënteerd dus daarop profileer je je vooral professioneel. Twitter kun je zowel zakelijk als persoonlijk gebruiken.

  • Denk na over je  ‘persoonlijke noot’. Deze  is erg belangrijk, mensen volgen liever mensen dan bedrijven. Het is dus handig om te bedenken wat je van jezelf laat zien. Als je een fervent kroegenloper bent is het de vraag of het je business ondersteunt als je regelmatig tweet over je kroegbezoek. Kies die persoonlijke elementen die een goed beeld van jou geven en die je professionele uitstraling ondersteunen. Dat geldt ook voor Facebook, bedenk dat die vakantiefoto ’s ook voor professionele relaties zichtbaar zijn (als je je eigen naam gebruikt) .
  • Over foto ’s gesproken: zorg dat je overal dezelfde professionele foto van jezelf laat zien. Een foto waarop je gezicht goed te zien is en waarop je een krachtige uitstraling hebt.
  •  Zorg er ook voor dat wat je van jezelf laat zien in de verschillende media congruent is, of in ieder geval niet strijdig met elkaar. Dat roept verwarring op en daar houden mensen niet van, dan zullen ze zakelijk niet voor je kiezen. ( tenzij je het bewust inzet en snel weer een eind maakt aan de verwarring)

3. Hou je aan de ‘mores van het medium.’

Verdiep je in de huisregels van elk medium en hou je eraan. Als je dat niet doet loop je de kans dat je irritatie oproept en dat is nu juist wat je niet wilt.
Kijk hoe anderen het gebruiken, vraag rond wat ervaringen van vrienden en bekenden zijn. Op Twitter is ‘durf te vragen’ (#dtv) een bekend fenomeen, in een mum van tijd heb je antwoord op allerlei uiteenlopende vragen.

4. Blijf actief als je eenmaal begonnen bent

Als je de keuze maakt om aan iets te beginnen doe het dan ook echt en stel jezelf concrete doelen. Als je nog niet zoveel contacten op Linkedin heb spreek dan bv met jezelf af dat je elke week 5 nieuwe contacten legt. Bedenk wel dat het vooral gaat om kwaliteit en minder om kwantiteit. Er zijn op Linkedin mensen actief om zo snel mogelijk 500 + contacten te scoren maar het is de vraag of dat voor jou effectief is. Voor Twitter geldt hetzelfde: het gaat meer om de invloed die je hebt dan om het aantal volgers. Blijf dus goed kijken naar je eigen doelen en prioriteiten en laat je niet gek maken. Rustig doorgaan, onder het motto ‘langzaam maar zeker’.

5. Communiceer helder en zorgvuldig 

Wees zorgvuldig in wat je communiceert, de manier waarop je dat doet is voor iedereen zichtbaar. Zorg dat je niet alleen ‘zendt’: daarmee creëer je geen vruchtbare contacten. Reageer ook op anderen, beantwoord vragen, stel vragen. Kortom: let op wederkerigheid in de communicatie. Zorg dat je begrijpelijk formuleert: heldere taal en geen jargon. Probeer niet teveel tegelijk te zeggen, kies welke boodschap je vooral over wilt laten komen.

Tot zover mijn tips. Ik ga me nu op Facebook storten. Met de hulp van mijn zoon……

Reactie schrijven

Commentaren: 0