Kijken, Kijken en NIET kopen!

 

Wil je weten waarom KIJKERS op je website geen KOPERS worden?

1. De site is teveel een zoekplaatje

Op veel sites moet ik als lezer hard werken. Veel teksten lezen, sommige regels nog eens herlezen in een poging te begrijpen wat er nu precies bedoeld wordt. Zoeken welke producten er nu precies aangeboden worden , heen en weer klikken op allerlei doorlinks. Soms levert dit zoveel werk op dat ik afhaak. Dat is natuurlijk niet wat je wilt, je wilt dat je bezoekers snel de benodigde informatie vinden. Oorzaak van de onduidelijkheid kan ook zijn dat een duidelijke focus in de bedrijfsvoering ontbreekt. Als je werkt voor meerdere doelgroepen is het erg lastig om duidelijke informatie te geven, want wie spreek je aan? Het probleem zit hem dan niet in eerste instantie in de website maar in de bedrijfsformule.Hierin komen je website en je bedrijf bouwen samen!
Zorg dus dat je een overzichtelijke en toegankelijke site hebt en een duidelijke koers voor je bedrijf.

2. Het productaanbod is onvoldoende duidelijk

Soms is er geen sprake van duidelijke producten. Als lezer word je gevraagd om contact op te nemen dan “zetten we samen een traject uit, afhankelijk van je vraag”. Dat klinkt goed, maatwerk! De andere kant hiervan is dat je als lezer geen goed beeld krijgt van wat je krijgt als klant. En bellen of mailen voor meer informatie doen mensen niet zo snel, dan surfen ze eerder verder op zoek naar een website die hen wel meteen verteld wat ze kunnen verwachten. Vaak ook ontbreken prijzen, mogelijk vanuit de gedachte dat die wel ter sprake komen in persoonlijk contact. Het is de vraag of dat persoonlijk contact er van komt als je als lezer niet weet waar je aan toe bent. “A confused minds says no”, dus als je te weinig informatie geeft worden mensen geen klant bij jou.
Maak dus heldere producten hebt waarbij mensen weten wat ze krijgen voor hun geld. Presenteer ze overzichtelijk.

3. De Unique Selling Points zijn te weinig zichtbaar

Je Unique Selling Points zijn een belangrijke basis voor je website en andere social media. Waarin ben jij uniek en waarom moeten mensen juist bij jou zijn.
Je USP’s zijn als het ware de haak waarmee je mensen binnenhaalt. Die moeten dus op je website van het scherm afspatten! Op veel websites is het lang zoeken voor je helder hebt waar het unieke zit, soms is het ook niet te vinden. De loopbaanadviseur die klanten met loopbaanvragen helpt maar niet duidelijk maakt waarom ik met mijn loopbaanvraag juist bij hem moet zijn. De HRM adviseur die laat zien dat ze gepokt en gemazeld is in haar vak maar niet zegt waarom en wanneer zij de beste is. Als je via via aan je klanten komt is het misschien niet zo’n probleem. Dan bellen mensen je toch wel omdat ze goede verhalen over je horen. Maar je mist de zoekers die via google op zoek zijn naar de oplossing van hun probleem. Die wachten tot ze getriggerd worden door iets op jouw site wat ze aanspreekt, waar ze zichzelf in herkennen. Dat kan een beeld zijn, een woord, een regel of de combinatie. 
De uitstraling en inhoud van je site moeten je Unique Seeling Points heel duidelijk maken, dan trek je de juiste klanten aan.

4. Er staat veel over het proces en te weinig over het resultaat

Coaches, trainers, adviseurs en veel andere zakelijke dienstverleners zijn specialisten in het begeleiden van processen. En dat is te merken ook! Op hun websites gaat het voor een groot deel over de methode die ze gebruiken, de werkwijze die ze hanteren, hoe ze het aanpakken. Niet dat dit onbelangrijk is, maar het gaat erom wanneer je met deze informatie komt. Niet op de home page en niet te snel. De lezers op je website kijken in eerste instantie naar twee dingen : “Is it for me” en daarna ‘what’s in it for me”. Je moet ze dus eerst overtuigen van het feit dat jij ze iets te bieden hebt, dan blijven ze op je site en gaan ze verder kijken wat je voor ze hebt. Daarbij willen ze vooral weten wat je resultaat, je opbrengst, je baat is. Het gaat dus eerst om het WAT, daarna komt het HOE pas.
Formuleer dus eerst wat je oplevert en laat daarna pas zien hoe je dat doet.

5. De teksten zijn in vakjargon ipv begrijpelijke taal

Elk vak heeft zijn eigen jargon en als vakman is het heel vanzelfsprekend om die taal te gebruiken. Je bent het je vaak niet eens bewust! Dat is een valkuil, in gesproken taal en zeker op websites. Je klanten spreken deze taal meestal niet en worden er soms door afgeschrikt. Bovendien is het belangrijk dat de teksten op een website zowel hoofd, hart en handen aanspreken. Hoofd staat voor de ratio, hart voor gevoel en handen voor wat je er in de praktijk mee kunt. Vakjargon is vaak ‘hoofdtaal’ en spreekt mensen dus aan op rationiveau. Bij het nemen van beslissingen, bv de beslissing om met jou in zee te gaan, speelt ook gevoel een belangrijke rol. Je zult dus ook op gevoelsniveau mensen aan moeten spreken. Dat kan door zo te schrijven dat je een beeld oproept. Vanzelfsprekend is de mate waarin je dit doet ook afhankelijk van je product en je doelgroep. Als je universitair geschoolde dertigers helpt bij het kiezen van de volgende stap in hun loopbaan werkt het anders dan wanneer je ondernemers in het MKB adviseert over hun reintegratie van hun zieke werknemers.
Kortom: praat in de taal van je lezers en zorg dat je hen aanspreekt. Vermijd jargon.

Ik ben heel benieuwd of je iets herkent in deze opsomming!
Is dat het geval en wil je meer horen hoe je het aan kunt pakken om bovenstaande missers te vermijden? Dan is de workshop Website op Koers misschien ies voor jou. Jouw voordeel : tijd- en energiewinst. Je hoeft je zelf niet in de materie te verdiepen en je hoort in korte tijd wat ervoor nodig is om je site te verbeteren. De workshop wordt gehouden op woensdagavond 7 maart in Zwolle bij cafe de Hetebrij. Meer weten? Kijk op: http://www.trudyvendrig.nl/website_op_koers.html

Het eerste wat ik zo ga doen is mijn eigen website weer eens onder de loep nemen 😉

Reactie schrijven

Commentaren: 0