Gaat het ook in je business om JEZELF ZIJN?

 

Het begrip ‘authenticiteit’ is populair.

We willen allemaal echt en onszelf zijn.
Ik hoor regelmatig iemand zeggen “Blijf jezelf en het komt goed”.
Nog even los van de vraag wat er dan precies goed komt vind ik dit een intrigerende opmerking. Meestal zijn het trainers, coaches of andere begeleiders die dergelijke taal bezigen.

Het lijkt er vaak op dat mensen-mensen jezelf zijn als het hoogste goed op aarde beschouwen.

Dat merk je aan uitspraken als hierboven, aan verhalen over wat mensen doen, aan – jawel, daar zijn ze weer – aan websites.
Nu wil ik niet beweren dat jezelf niet als uitgangspunt moet nemen, integendeel zelfs.

Ik vind het echter maar één kant van de medaille.

Er is altijd die andere kant: de omgeving, de context, het kader.
Wat precies de andere kant van de medaille is verschilt, maar hij is er altijd. Je bent jezelf in relatie met anderen of iets anders.

Als het om ondernemen gaat is die andere kant van de medaille je markt.

Je zult pas succesvol zijn als ondernemer als je weet wat je klanten nodig hebben.
Dat zul je moeten onderzoeken en daar zul je je gedrag, je verhaal, je aanbod, je website op af moeten stemmen.
Dan ben je nog steeds jezelf, en heb je er een dimensie bij gewonnen.
Want door die andere kant van de medaille te onderzoeken en te blijven onderzoeken heb jij resultaat en kun jij een bloeiend bedrijf neerzetten.
En dat zal de verstokte ‘jezelf-zijn-liefhebbers’ die niet naar de andere kant van de medaille kijken niet lukken!

Reactie schrijven

Commentaren: 0