Waarom zijn zoekwoorden belangrijk en hoe vind je jouw zoekwoorden?

 

Alle websites die ik de afgelopen weken bekeken heb in het kader van de Website Periodieke Keuringen waren “aanbodgericht”.

Waarschijnlijk is dat bij jouw website ook het geval, je bevind je dus in goed gezelschap! Dat is toch juist goed, zul je zeggen. “Op mijn website breng ik mijn diensten onder de aandacht dus dat is automatisch aanbodgericht. Daar is een website juist voor bedoeld.”

Helemaal waar, je website is er om jouw diensten in de etalage te zetten.

Maar, de manier waarop je dat doet kan nogal verschillen.Je kunt op twee manieren insteken: in je eigen woorden gaan vertellen hoe jouw diensten eruit zien of optimaal aansluiten op de vraag of het probleem van je klant. Juist: het verschil tussen aanbod- en vraaggericht.

Wij als bevlogen en vakbekwame (Z)ZPers zijn erg geneigd om te gaan vertellen vanuit onszelf.

Wij zijn immers de specialist en willen met onze deskundigheid overtuigen. Het gevolg is dat we in onze eigen taal en termen onze diensten presenteren. We gaan uitgebreid in op de methode die we gebruiken. Vaak met gebruik van jargon of leuke taalvondsten waar we zelf erg tevreden over zijn.
Het gevaar daarvan is dat we blijven ‘preken voor eigen parochie’.
Onze sites zijn vooral begrijpelijk voor ingewijden. Als bezoekers die niet bekend zijn met de materie op onze site komen herkennen ze zichzelf onvoldoende omdat beschrijvingen van hun probleem, behoeften of emoties – nagegenoeg- ontbreken. Als mensen op google hun vraag of probleem intikken komt onze website niet bovendrijven want die woorden staan niet op onze site. (nog even los van de technische eisen die hiervoor nodig)

De kunst is om het om te draaien: formuleer het vanuit je klant.

Wat zijn de woorden die je klanten gebruiken? Om hun probleem te omschrijven en om een oplossing te zoeken. Inderdaad, hier zijn we bij de zoekwoorden aangeland. Op zoek gaan naar zoekwoorden is de manier om de taal van je klanten te gaan spreken.En daarmee meer klanten te krijgen!

HOE DOE JE DAT, ZOEKEN NAAR ZOEKWOORDEN?

1. Om te beginnen je oren en ogen open houden.
Luister naar je –mogelijke- klanten, welke termen gebruiken ze, hoe omschrijven ze hun probleem, hoe zoeken ze naar een oplossing. Kijk in kranten en tijdschriften: welke woorden worden er gebruikt. Steek een zoekwoordenboekje bij je en schrijf erin wat je tegenkomt. Op deze manier wordt het een vorm van permanent marktonderzoek wat ook informatie op kan leveren om nieuwe diensten te ontwikkelen. Voor succesvolle diensten geldt immers dezelfde succesformule: uitgaan van de vraag!
2. Vraag anderen met welke – combinaties- van woorden ze je zouden zoeken. Of organiseer een brainstormsessie met een paar mensen. Kies daarvoor mensen met een frisse invalshoek en met een verschillende achtergrond.
3. Gebruik de Google Keywords Tool
Als je op bovenstaande manieren zoekwoorden gevonden hebt kun je met behulp hiervan onderzoeken welke woorden het meest geschikt zijn om te gebruiken. Hou hierbij wel rekening met het feit dat er voor de meest gezochte zoekwoorden ook vaak vele aanbieders zijn. Het is dus geen kwestie van klakkeloos kiezen voor de meest gezochte woorden! De keuzes die je hierin maakt hangen ook af van je doelgroep, je werkgebied en je concurrentie.

Reactie schrijven

Commentaren: 0