Meten is weten: wat levert Google Analytics je op.

 

Voor jou als (Z)ZP er is je website het on-line middelpunt van je bedrijf.

Alle wegen leiden naar je website: mensen die via Linkedin, Twitter of Facebook in jou geinteresseerd raken kijken op je site. En voor de mensen die je ‘live’ tegenkomt geldt hetzelfde.Kortom, je website is het stralende middelpunt van je business. Misschien is jouw website nog niet zo stralend.
Daarom een eenvoudige-maar-effectieve tip: ga Google Analytics gebruiken.

Dat levert je een schat aan informatie op waarmee je je website en je bedrijfvoering kunt verbeteren.Ja, je leest het goed: ook je bedrijfvoering. Je site en je bedrijf zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, je website is je belangrijkste marketingtool.

Google Analytics is een gratis, praktisch en onmisbaar hulpmiddel.
Een kans waarvan het zonde is om hem te laten lopen. Nu denk je misschien dat het te ingewikkeld voor je is om te installeren. Als dat zo is vraag dan je webbouwer, lang hoeft het niet te duren. En het is een investering die zich zeker terugverdient.
Een hele praktische en directe vorm van marktonderzoek dus.
Eigenlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten zijn: op elke website Google Analytics.

Ik geef je drie belangrijke resultaten:

– Je ziet hoeveel bezoekers er op je site komen.

Per dag, per week of per maand, wat je maar wilt. Ook kun je zien of het nieuwe of terugkerende bezoekers zijn. Je weet dus of je informatie interessant genoeg is om opnieuw te bekijken. Je kunt ook periodes met elkaar vergelijken. Zo kun je de ontwikkelingen zien en de effecten van je eventuele acties meten.

– Je weet welke pagina’s het meest -en het minst- bekeken worden.

Je ontdekt welke pagina’s het populairste zijn en welke bijna niet bekeken worden. Zo kun je herleiden welke informatie je bezoekers het meest interessant vinden. Ook kun je zien na welke pagina je bezoekers je site verlaten, als dat vaak dezelfde pagina is biedt die blijkbaar onvoldoende relevante informatie. Soms verlaten bezoekers je site zelfs al na het zien van 1 pagina: dat is het zogenaamde bouncepercentage. Als dat heel hoog is weet je dat er werk aan de winkel is.

– Je ontdekt de zoekwoorden waarmee mensen op zoek gaan naar jouw dienstverlening.

Zo weet je welke termen jouw potentiële klanten gebruiken. Die kun je -meer- gaan gebruiken om beter aan te sluiten bij de vraag van je klanten. Op je site, in je productaanbod, in je acquisitie.

Google Analytics heeft nog veel meer mogelijkheden, die ontdek je later als je er mee gaat werken.

Reactie schrijven

Commentaren: 0