Tips bij het kiezen van je niche

 

In ZZP land is de uitdrukking ‘kiezen van je niche’ inmiddels een gevleugelde uitdrukking geworden.

En terecht want om als dienstverlenende ZZP’er zakelijk succes te boeken is het van groot belang dat je een duidelijke focus hebt. Heb je die niet dan wordt het erg lastig om je potientiele klanten te bereiken en genoeg omzet te genereren. Nu is kiezen sowieso al lastig, laat staan als het om zoiets belangrijks gaat. Makkelijker gezegd dan gedaan dus, daarom deze week een aantal tips om je hierbij te helpen.

Moeite met het kiezen van je niche? Lees hoe je het jezelf makkelijker kunt maken!

De kunst is om het ‘licht’ te houden. 
Lig er niet van wakker, ga er niet over piekeren van maar beschouw het als een proces. Een ontdekkingsreis naar het snijpunt van jouw talenten, de behoeften van je klanten en de tijdgeest. Op dat snijvlak bevindt zich jouw niche, daar ga jij je geld mee verdienen. Een paar tips voor je ontdekkingsreis:

1. Geef jezelf de tijd.

Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd. Geef jezelf de tijd en de ruimte om te ontdekken wat jou het beste afgaat, wanneer jouw expertise het beste tot zijn recht komt en met welke klanten je de beste klik hebt. Het kan zijn het besef ‘dit is mijn niche’ als een bliksemflits inslaat, maar ga daar niet van uit. Het kan ook langs de weg-der-geleidelijkheid komen. De ervaring leert dat dit per persoon erg kan verschillen. Maak een ‘voorlopige ‘keuze en ga daarmee aan de slag. Je kunt altijd bijstellen: je doelgroep vernauwen, je expertise verbreden of aanscherpen. Zorg wel dat je met je investeringen hier rekening mee houdt: het is zonde als je dure kaartjes al na twee maanden achterhaald zijn. Zoek evt. eerst een goedkope oplossing. Als je een site laat maken: zorg dat je die zelf kunt aanpassen en dat je er zo flexibel mogelijk mee kunt werken.

2. Blijf fris naar jezelf en je markt kijken

Je niche kies je niet voor de eeuwigheid. Jij verandert, je markt verandert en dus jouw focus ook. Blijf daarom met een open oog en oor naar jezelf, je klanten en je markt kijken. Zodat je weet waar de echte problemen en behoeften zitten waar jij een antwoord op biedt. Lees websites, blogs, tijdschriften, kranten om de ontwikkelingen in je branche te volgen.

3. Zoek een sparringpartner

Blijf niet in je eentje in je zolderkamer denken en lezen. Praat met vrienden, bekenden, mensen uit je doelgroep. Zoek evt. een coach of sparringpartner die objectief kijkt naar jouw talenten en je Unique Selling Points. Als het om jezelf heb je geen afstand, en dat is vaak wel nodig om heldere keuzes te maken.

4. Bedenk dat het kiezen van een niche niet betekent dat je niets anders kunt doen.

Veel mensen hebben geen zin om te kiezen voor een duidelijke niche omdat ze denken dat ze dan nog maar één ding kunnen doen. Ze krijgen het al benauwd bij het idee! Zie het niet te absoluut. Maak hier wel zorgvuldige keuzes in, evt.met behulp van je sparringpartner of coach. Het is natuurlijk wel zo dat je aandacht versnippert als je met veel dingen tegelijk bezig bent. Meestal ga je je na verloop van tijd vanzelf meer op op je meest succesvolle tak richten.

Reactie schrijven

Commentaren: 0