Laat je inspireren door je concurrenten!

 

De afgelopen periode heb ik meerdere mensen geholpen met markt-en concurrentieonderzoek. Een aantal begon met frisse tegenzin maar gaandeweg draaide dat om in enthousiasme. Daarom deze week een artikel gewijd aan dit onderwerp.

Vaak hoor ik de uitspraak :’ Ik kijk niet naar mijn concurrenten, ik ga uit van mijn eigen kracht.’

Nu is het natuurlijk een goed uitgangspunt om uit te gaan van je eigen sterkte. Dat is je basis, het fundament van je bedrijf. Maar…. het één sluit het ander niet uit. Het is geen kwestie van of-of maar van en-en.

Kijken naar je concurrenten levert je een schat aan informatie op.

OK, misschien word je er ook wat onzeker van. Al die mensen die doen wat jij ook doet en misschien zelfs wel beter. Mogelijk ga je aan jezelf twijfelen. Wees gerust, dat overkomt ons allemaal zo nu en dan. Draai het om: het is juist een goed teken dat zoveel mensen zich bezig houden met hetzelfde als jij, dan is er vast markt voor! De kunst is om je te onderscheiden en daar gaat je concurrentieonderzoek je bij helpen.

Aan de gang dus met dat concurrentie-onderzoek!

Nee, nu niet schrikken.Het hoeft niet grootschalig en professioneel te gebeuren. Je hoeft er geen bureau voor in te schakelen. Je kunt het prima zelf, gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken. Ik help je even met zevenmijlslaarzen op weg.

1. Kijk wie in jouw werkgebied je belangrijkste concurrenten zijn.

Welke mensen doen wat jij doet. Zet ze op een rijtje, kijk wat hun werkgebied is, hoe ze zichzelf noemen. Kies er ca 5 uit, en kies wat bedrijven met een uiteenlopende benadering. Kies intuïtief, je kunt later je onderzoek altijd nog uitbreiden. ( als je de smaak te pakken krijgt!) Zet de gelukkigen in een schema zodat je de informatie naast elkaar kunt zetten, dan krijg je overzicht en daar gaat het om.

2. Wat doen ze precies en hoe presenteren ze dat?

Voor wie werken ze, wie zijn hun klanten? Wat doen ze, welke producten bieden ze aan?
Wat valt je daarbij op? Hoe bieden ze het aan? Welke benadering kiezen ze? Hoe komen ze op jou over?

3. Wat doen ze niet?

Eigenlijk is dit het meest interessante onderdeel. Hier liggen jouw kansen. Wat doet je concurrent niet, waar zitten de gaten? Daarin kun jij je mogelijk onderscheiden.

4. Welke conclusies kun je trekken.

Je hebt nu alles op een rijtje staan in je schema. Pak het erbij en ga er een poosje over ‘mijmeren’. Doe dit op een rustig moment, zoek een geschikte plek uit en zorg dat je ontspannen bent. Dan krijg je de beste inzichten. Wat valt je op, wat verrast je? Wat blijkt anders te zijn dan je verwachtte? Zet dit op een rijtje.

5. Vertaal je conclusies in acties

Conclusies trekken is een ding, maar het gaat er natuurlijk om wat jij ermee gaat doen. Welke acties ga jij uitvoeren? Dat kan van alles zijn: nader onderzoek op onderdelen, een nieuw product ontwikkelen, je doelgroep aanpassen, de teksten op je website aanpassen. Enzovoort, enzovoort. En dat allemaal dank zij je concurrent!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0