Het belang van focus

 

Regelmatig krijg ik via via klanten die naar mij doorverwezen worden met de begeleidende tekst: ‘Ze moeten focus aanbrengen, daarom dacht ik aan jou.’ Altijd leuk als mensen aan je denken en met deze klanten kan ik inderdaad uitstekend uit de voeten. Het zijn vaak creatieve mensen met veel ideeën en mogelijkheden, zoveel dat ze er soms bijna in verdwalen.

De term ‘focussen’ is bekend uit de fotografie en betekent ‘scherpstellen’.

Als fotograaf kies je op welk onderdeel je je camera scherpstelt. Er zijn veel mooie dingen te zien maar als je geen keuze maakt waar je scherp op stelt, komt wat je wilt fotograferen niet uit de verf. Bij portretten bijvoorbeeld stel je scherp op de ogen.

Met ondernemen is het ook zo dat er eindeloze mogelijkheden zijn.

Je kunt werken voor verschillende doelgroepen, allerlei nieuwe diensten en producten ontwikkelen, leuke acties bedenken om jezelf onder de aandacht te brengen, wekelijks artikelen schrijven etc.etc.

Maar…. om succes te hebben moet er wel lijn zitten in wat je doet.

Ook voor de buitenwereld. Sterker nog: juist voor de buitenwereld! De dingen die jij bedenkt zijn voor jou vaak heel logisch maar hoeven voor anderen niet zo vanzelfsprekend te zijn. En verwarring wil je niet veroorzaken bij je klanten, want ….’a confused mind says no’.

Zorg dus op de juiste momenten voor focus.

Eerst brainstormen, ideeën verzamelen, out-of-the box denken, je creativiteit volgen en dan focus aanbrengen. Zodat je ideeën goed tot hun recht komen, want dat verdienen ze. En heb je hulp nodig: je weet me te vinden 😉 !

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0