3 website missers en hoe je ze kunt voorkomen

 

Ik heb weer veel websites gezien de afgelopen weken. Voor dit artikel heb ik even een samenvatting gemaakt van 3 veelgemaakte fouten, zodat jullie daar
ook je voordeel mee kunnen doen. Misschien overdrijf ik af en toe een beetje, maar dan is het tenminste duidelijk. 🙂

1. Met de deur in huis vallen.

Als je op de homepagina komt wordt je vaak meteen ‘bedolven’.
Het eerstkomende event staat aangekondigd, de gebruikte methode wordt beschreven. Voor jou als insider vanzelfsprekend, iemand die voor de eerste keer op je site komt denkt ‘waar ben ik beland’. Die snapt niet meteen waarvoor hij bij jou moet zijn.

Websitebezoekers houden niet van nadenken.
Gevleugelde uitspraak in dit verband: ‘don’t make me think!’ Maak dus op je home page heel duidelijk wat er bij jou te halen is! Dat kan onder andere met behulp van een ‘tag-line’: 1 regel die zegt wat je doet. Een voorbeeld: mijn tagline is ‘helpt ondernemers zich te profileren’.

2. De site richt zich op iedereen (dus op niemand)

Bij veel websites is niet duidelijk voor wie de tekst geschreven is.
Het lijkt de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen zich aangesproken voelen, het gevolg is dat vrijwel niemand zich aangesproken voelt.

Algemene, abstracte teksten die niets uitsluiten.
Daar blijf je als lezer niet aan ‘haken’. De kunst is om specifiek jouw klanten aan te spreken. De rest mag wegwezen, als je jouw klant maar weet te boeien.
De oplossing: neem bij het schrijven een ‘echte’ klant in je hoofd. Richt je bij het schrijven op hem of haar, daar worden je teksten een stuk concreter van.

 3. Geen duidelijk productaanbod

Veel (Z)ZP’ers hebben geen duidelijke diensten en producten.
Ze schetsen een beeld van zichzelf, van wat ze gedaan hebben en wat ze ongeveer doen.
Bedoeling  is dat de geinteresseerde klant contact opneemt  en er een aanbod op maat volgt. Maar……. als je te weinig informatie geeft doen mensen dat niet. Simpelweg omdat er te weinig aanknopingspunten zijn.

Je moet mensen eerst in de ja-stand krijgen.
Dat doe je door hun vraag of probleem juist te benoemen en jouw unieke oplossing te schetsen. Zorg dus dat je een aantal uitgewerkte diensten of producten hebt. Dan pas kun je wervende teksten formuleren om je klanten ertoe aan te zetten contact met je op te nemen. Is je aanbod niet helder dan zul je daar niet in slagen!

Kun jij ook wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van je website: lees verder op meer klanten met je website. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0