In 4 stappen een heldere marketingboodschap

 

Op netwerkbijeenkomsten en feestjes vragen mensen vaak wat je doet.
Veel ZZP ‘ers zeggen dan ‘ik werk voor mezelf’ of  ‘ik ben coach/psycholoog/trainer’ of ‘ik adviseer bedrijven’.
Algemene uitspraken die weinig informatie geven en die mensen meestal niet echt begrijpen. Gevolg: je verhaal blijft niet hangen. 

Met een heldere marketingboodschap begrijpen mensen wat je doet.

Ze snappen wanneer ze een beroep op jou kunnen doen en wat hen dat oplevert. Als ze iemand kennen die jouw hulp kan gebruiken zullen ze jouw naam doorgeven.

Wat is een marketingboodschap eigenlijk?

Het is zo’n woord waar we allemaal wel van gehoord hebben maar om nou precies te zeggen wat het is? Met je marketingboodschap maak je in één regel duidelijk:

  • voor wie je werkt
  • welk probleem je oplost
  • wat jouw oplossing is
  • wat het oplevert

In concrete bewoordingen die iedereen begrijpt, ook je moeder van 80 of je dochter van 13. Geen abstracte kreten en geen vakjargon dus. 

Deze boodschap heb je altijd paraat!

Altijd en overal, of je nu op een netwerkbijeenkomst bent of gewoon op straat loopt. Je kunt immers altijd mensen tegen komen die klant bij je kunnen worden, of die je in aanraking kunnen brengen met een klant.

1. Omschrijf dus eerst wie je klanten zijn.

Voor wie werk je? Het is zaak om dat helder te hebben want dan kun je je in je verhaal hierop richten. Dan voelen mensen zich aangesproken en willen ze meer weten. Of niet, maar dat is dan ook meteen duidelijk,dan zijn het jouw klanten dus niet. Je kunt niet iedereen helpen, ook al willen veel dienstverleners dat het liefste nou juist wel!:)

2. Welk probleem los je op?

Mensen geven alleen geld uit als ze last hebben van een urgent probleem, zeker in deze tijd. Het is dus zaak dat je duidelijk maakt welk probleem jij oplost. Ga daarbij niet uit van wat jij denkt dat het probleem is maar wat je klant denkt dat zijn probleem is. Jij als vakman kan daar hele andere opvattingen over hebben dan je klanten!

3. Wat is jouw oplossing?

Wat doe jij om het probleem op te lossen? Verwoord dat zo kort en helder mogelijk. Ga in je marketingboodschap niet te diep op je werkwijze of methode, dat is voor later.

4. Wat brengt het op?!

Wat is het resultaat van jouw dienstverlening, wat levert het op. Benoem dat zo concreet mogelijk, dat spreekt het meeste aan.

Een paar voorbeelden.

‘ Ik begeleid werknemers met een – dreigende- burnout met een Mindfulness- en Leefstijprogramma op maat zodat ze weer snel hun werk kunnen hervatten’.

‘Ik help ondernemers in de bouw die veel oudere werknemers in dienst hebben bij het organiseren van hun gezondheidsbeleid zodat hun werknemers gezond en productief blijven’.

 Aan de slag: oefenen en experimenteren

Slaat de schrik je nu om het hart en denk je ‘hoe doe ik dat in vredesnaam?’  Laat je daardoor niet weerhouden, ga gewoon aan de slag met jouw boodschap en experimenteer ermee. Kijk hoe het voor jou is als je hem uitspreekt, kijk hoe hij landt bij je luisteraars. En stel hem bij, zo ontstaat vanzelf de marketingboodschap die voor jou werkt. En dan nog zul je merken dat je hem regelmatig zult aanpassen. Want zowel jij als je markt zijn permanent in beweging. Dat is nu juist het leuke van voor jezelf werken! 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0